loading...
آوای زمین
خوش آمد گویی


ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز امیدوارم از سایت ما لذت ببرید و با نظرات خودتون نسبت به بهبودی مطالب قدمی بردارید .

 




قاسم قاسمی بازدید : 33 دوشنبه 28 بهمن 1392 نظرات (0)

رییس بنیاد علوم زمین:سازمان زمین‌شناسی ایران ظرفیت بالایی در ارائه خدمات بین‌المللی دارد

رییس بنیاد جهانی مسائل علوم زمین با تمجید از سطح بالای علمی متخصصان علوم زمین کشور که به کشورهای مختلف خاورمیانه و آمریکای مرکزی و جنوبی ارائه خدمت می‌کنند، اظهار داشت: ظرفیت زیادی برای توسعه خدمات بین‌المللی زمینی شناسی ایران وجود دارد.

 

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، پروفسور ادواردو دمالدر که در افتتاحیه سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین در محل سازمان زمین شناسی سخن می‌گفت، اظهار داشت: از این همه استقبال از این کنگره به وجد امده ام و جا دارد به سازمان دهندگان کنگره برای این موفقیت تبریک بگویم. مکان و زمان این اجلاس بسیار مهم است که دیدگاه ایران نسبت به تغییر جایگاه جهانی این کشور را نشان می‌دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: منابع زمین همواره محور قدرت کشورها بوده‌اند لذا همه کشورها سازمان‌هایی را برای اکتشاف منابع جدید به عنوان واسط سیاست و علوم زمین راه اندازی کرده‌اند. سازمان زمین‌شناسی ایران هم چنین نقشی داشته است. سیاستمداران چشم‌اندازهایی را میان مردم ترویج و قوانینی را تعریف و اجرا می‌کنند که تدوین چشم‌اندازها و برنامه‌های اجرای آنها در هیچ کشور و سازمانی بدون توجه به علوم زمین محقق نمی‌شود زیرا این منابع تجدید‌پذیر یا تجیدناپذیر هستند که موفقیت یا شکست کشورها را رقم می‌زنند.

 

دمالدر تصریح کرد: ایران دارای منابع غنی نفت و گاز است ولی منبعی که معمولا به آن توجه نمی‌شود مغز زمین‌شناسان است که مغزهای زمین‌شناسی ایران در سازمان زمین‌شناسی جمع شده اند و به کشورهای خاورمیانه و آمریکای جنوبی و مرکزی هم ارائه خدمت می کنند که بسیار هم از آن استقبال شده و لذا ظرفیت زیادی برای توسعه خدمات بین‌المللی زمین شناسی ایران وجود دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌ زمین‌شناسی ایران در بسیاری زمینه ها نسبت به سازمان‌های مشابه موقعیت خوبی دارد و هیچ سازمان زمین‌شناسی را ندیده ام که به اندازه سازمان زمین‌شناسی ایران از زنان در حوزه های مختلف بهره گرفته باشد.

 

رییس بنیاد مسائل علوم زمین در ادامه تصریح کرد: دانشمندان علوم زمین باید در قانون‌گذاری از جمله در سرمایه‌گذاری خارجی حضور داشته باشند تا چیزی از قلم نیفتد.این دانشمندان باید در اجرای قوانین هم حضور داشته باشند.دانشمندان علوم زمین بر اساس رکوردهایشان می‌توانند سرمایه‌گذاران در زمینه منابع طبیعی را متقاعد کنند.

 

دمالدر با اشاره به درآمدهای حاصل از منابع عظم هیدروکربوری ایران گفت: درآمدهای حاصل باید به خوبی مصرف شوند تا کشور گرفتار «نفرین منابع طبیعی» و تنزل محیط زیست نشود که دانشمندان علوم زمین می‌توانند در انتقال روش‌های موثر ایفای نقش کنند.

 

وی در ادامه توجه ویژه به زمین در فرهنگ‌های مختلف خصوصا جوامع سنتی را یادآور شد و اظهار داشت: تعبیر «مادرزمین» در بسیاری کشورها به همین فرهنگ غیر مادی مرتبط با حفاظت از زمین بر می‌گردد که از ویژگی‌های بسیاری از فرهنگ‌های قدیم و اندکی فرهنگ‌های جدید است.

 

دمالدر همچنین با تاکید بر تاثیر و ارتباط تنگاتنگ علوم زمین با سیاست، اقتصاد و فرهنگ که متاسفانه در محافل اقتصادی سیاسی کمتر به آن توجه شده است، اظهار داشت: برای رفع این مشکل، سال 2001 کمپین سال جهانی علوم زمین را آغاز کردیم که یونسکو سریعا به این ابتکار پیوست و سال 2008 به عنوان سال جهانی زمین اعلام شد. در نوامبر 2008 نیز بنیاد مسائل علوم زمین راه‌اندازی شد.

 

وی خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی ایران می‌تواند به یکی از سازمان‌های بزرگ زمین شناسی دنیا تبدیل شود و بنیاد می‌تواند در این زمینه سازمان زمین‌شناسی ایران را یاری کند. گام نخست در این زمینه نیز با امضای یک تفاهم‌نامه برداشته شدهاست.

 

جهانگیری: ایران بهشت زمین شناسی جهان است

 

هران/ واحد مرکزی خبر/ اقتصادی 1392/11/27 
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران بهشت زمین شناسی جهان است ، گفت : معدن و صنایع معدنی در بسیاری از کشورها مسیر رسیدن به توسعه پایدار است و مهمترین رویکرد برای تحقق ان توجه به سه اصل اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، اسحاق جهانگیری در سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین افزود: هرگاه به این سه اصل مهم توجه شده ، بخش اقتصاد کشور رشد و توسعه پایدار را تجربه کرده است.
وی گفت: ایران جزو کشورهای با پتانسیل خوب معدنی است که اگر در سه اصل مد نظر ، برنامه ریزی منسجم صورت گیرد می تواند از رشد اقتصادی پایدار برخوردار شود.
معاون اول رئیس جمهور افزود: خاورمیانه با 4 درصد خاک دنیا 60 درصد از ذخایر قطعی نفت دنیا را دارد و اوراسیا با در 
11 درصد از ذخایر نفت دنیا در رتبه دوم قرار دارد.
جهانگیری با اشاره به جایگاه مناسب ایران در شکل گیری و تمرکز قابل توجه منابع طبیعی در پهنه این مرز و بوم گفت: ایران با یک درصد از مساحت دنیا 7 درصد ذخایر کشف شده نفت و گاز و مواد معدنی دنیا را دارد.
وی افزود: ایران با 64 نوع ماده معدنی در ردیف 15 کشور معدن خیز دنیا قرار دارد و تاکنون حدود 42 میلیارد تن مواد معدنی شناسایی شده است که برخی از آنها از جمله سرب و روی، مس، طلا، ذخایر پتاس و املاح تبخیری در سطح و اندازه های جهانی قرار دارد.
معاون اول رئیس جمهور گفت: ذخایر سطح جهانی حاکی از این نوید برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است که امکان سرمایه گذاری برای اکتشاف و استخراج ذخایر معدنی در اندازه های جهانی در ایران وجود دارد.
جهانگیری با تاکید بر اینکه برای تحقق این مهم نیازمند استفاده از فناوری های نوین همچنین انجام سرمایه گذاری های مناسب برای فعالیت های اکتشافی و استخراجی هستیم، افزود: درحال حاضر بیش از 20 درصد ارزش اسمی بورس بجز نفت و گاز مربوط به موادمعدنی است و شرکت های معدنی از باثبات ترین شرکت ها به لحاظ سوددهی در میان 100 شرکت برتر کشور هستند.
وی گفت: توسعه صنایع معدنی به دلیل برخورداری از مزیت بالای اقتصادی ، در بسیاری از کشورهای درحال توسعه از محورهای توسعه اقتصادی است.
معاون اول رئیس جمهور افزود: اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی از چالش های مهم اقتصادی ایران است و برای خروج از اقتصاد تک محصولی نفت ، ضرورت توجه و سرمایه گذاری معادن بیش از پیش احساس می شود.
جهانگیری همچنین به پیشرفت های فناوری در بخش فرآوری موادمعدنی اشاره کرد و گفت: با توسعه فناوری و استفاده از فناوری های روز دنیا می توان از معادن متروکه همچنین باطله ها بهره برداری کرد و در ایران امکان استحصال و استفاده از میلیون ها تن ذخایر زمین شناختی با عیار کم وجود دارد.
وی افزود: از میان 43 مخاطرات زمین شناختی 32 مورد آن در ایران رخ داده است به طوری که بسیاری از مناطق کشور در معرض زلزله، زمین لغزش، سیل و سایر بلایای طبیعی قرار دارند و حدود 300 دشت کشور امروزه به خاطر برداشت بی رویه آب با خطر فرونشست مواجه است.
معاون اول رئیس جمهور گفت: امروزه ما با کاهش منابع آب زیرزمینی، خشکی تالاب ها، افزایش فرونشست ها و فروچاله ها، از بین رفتن آب خوان ها، بیابان زایی، بارش های غیرمتعارف و غیرمحسوس در کشور روبرو هستیم که سالانه منابع زیادی صرف جبران اینگونه مخاطرات زمین شناختی می شود.
جهانگیری همچنین یکی از ظرفیت های کشور را استفاده از ذخایر معدنی در مرزهای آبی کشور دانست و افزود: ایران با دارابودن بیش از 5 هزار کیلومتر مرز آبی و هزاران کیلومتر مرزهای دریایی و نیز برخورداری از دریاچه های داخلی، تالاب ها، رودخانه ها، تنوع زیستی، منابع اقتصادی و موقعیت ژئوپلتیکی از ظرفیت های خوبی برای استفاده از اینگونه ذخایر برخوردار است.
وی گفت: تاکنون در ایران ارگان های دریایی در دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر فعالیت هایی را انجام دادند و دنیا امروزه درک مناسبی از منابع دریایی در آب های بین المللی دارد.

 

طرح جدید برای احیای دریاچه ارومیه

 

وزیر نیرو از ارایه طرحی جدید برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: افزون بر 19 طرحی که پیش از این برای احیای دریاچه ارومیه ارایه شده بود، طرح احیای فازبندی شده دریاچه ارومیه به عنوان بیستمین طرح به تازگی در دستورکار قرار گرفته است.

به گزارش مهر، حمید چیت چیان از ارایه طرحی جدید برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: تاکنون در مجموع 20 طرح برای نجات دریاچه ارومیه ارایه شده و مورد تصویب دولت قرار گرفته است که ‌19 طرح ابتدا ارایه شد و بیستمین طرح نیز با موضوع احیای فازبندی شده دریاچه ارومیه، با نظر موافق بیشتر متخصصان امر در دستورکار قرار گرفته است.

وزیر نیرو با اشاره به برگزاری نشست هم اندیشی مشترک با شماری از متخصصان و استادان دانشگاهی خارج از کشور، اظهار داشت: شمار زیادی از دانشمندان و متخصصان صاحبنظر که دارای تجربه مشابه ای همچون دریاچه آرال هستند، در کنفرانس بین المللی نجات دریاچه ارومیه شرکت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه کنفرانس بین المللی با موضوع نجات دریاچه ارومیه در روزهای 27 تا 30 بهمن ماه جاری توسط سازمان زمین شناسی در حال برگزاری است، افزود: نخستین روز این کنفرانس در تهران و سپس در ارومیه برگزار می شود.

وی موضوع این کنفرانس را بررسی راهکارهایی برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و اظهار داشت: این سمینار و کنفرانس ها کارهای ارزشمندی است که در کشور صورت می گیرد تا بتوان با بررسی نقطه نظر متخصصان داخلی و هم اندیشی با متخصصان خارجی به یک راه حل منطقی برای نجات دریاچه ارومیه رسید.

وزیر نیرو ادامه داد: تاکنون درمجموع 20 طرح برای نجات دریاچه ارومیه ارایه شده و مورد تصویب دولت قرار گرفته است که ‌19 طرح ابتدا ارایه شد و بیستمین طرح نیز با موضوع احیای فازبندی شده دریاچه ارومیه، با نظر موافق بیشتر متخصصان امر در دستورکار قرار گرفته است.

به گفته وی، در این کنفرانس راهکارهای 20 گانه احیای دریاچه ارومیه برای متخصصان خارجی نیز تشریح خواهد شد و نظر آنان را جویا خواهیم شد تا بتوانیم با اطمینان بیشتر، راهکارهای مناسب را برای بازگرداندن حیات به این دریاچه اتخاذ کنیم.

چیت چیان درباره زمان لازم برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: احیای دریاچه ارومیه به طور قطع یک امر درازمدت است اما امیدواریم بتوانیم طی مدت چهار تا پنج سال آینده روند کاهش آب دریاچه ارومیه را تغییر دهیم و دریاچه ارومیه در مسیر احیا قرار گیرد.

وی درباره تامین منابع مالی این طرح گفت: با وجود محدودیت های مالی، رییس جمهوری توجه ویژه ای به این دریاچه دارد و وعده داده است که منابع موردنیاز برای احیای دریاچه ارومیه تامین شود.

 

آگاهی فوری از آخرین زلزله‌ها از طریق پیامک

 

به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با همکاری اپراتور همراه اول آخرین اخبار زلزله را به‌صورت فوری در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.
 
مشترکان اپراتور همراه اول از این پس می‌توانند جدیدترین اخبار مربوط به زلزله‌های بالاتر از 3.5 ریشتر استان خود و استان‌های همسایه یا کل کشور را به محض حادث شدن از طریق پیامک دریافت نمایند.
 
کشور ما رکورد بیشترین تعداد رویدادهای لرزه‌ای در جهان را به‌خود اختصاص داده و روزانه بیش از 10 زلزله بالای 2 درجه در مقیاس ریشتر در ایران رخ می‌دهد و این تعداد در سال جاری بیشتر نیز شده است.
 
علاقمندانی که از سیم کارت اپراتور همراه اول استفاده می‌کنند، می‌توانند جهت دریافت اخبار مربوط به زلزله استان خود و استان‌های همجوار، کد مرکز استان خود را به شماره 20123 ارسال نموده و به عضویت این سرویس درآیند؛ برای مثال مشترکین تهرانی باید عدد 021 را به شماره فوق ارسال نمایند.
 
درصورت تمایل به دریافت اخبار مربوط به زلزله‌های کل کشور نیز، مشترکین می‌توانند کد 0098 را به شماره 20123 ارسال نمایند.
 
بنابراین گزارش، هزینه عضویت در این سرویس برای هر تعداد پیامک ارسالی، روزانه 1000ریال است و هرکدام از مشترکین این طرح در صورت عدم تمایل به ادامه دریافت اخبار، می‌توانند با ارسال کلمه «larze off»  یا «لرزه خاموش»به همین شماره، از این سرویس انصراف دهند.
 

 

شایان ذکر است به‌زودی نرم‌افزار اعلام زمین لرزه، مخصوص گوشی‌های تلفن همراه با سیستم عامل اندروید در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت تا با دریافت این نرم‌افزار رایگان و نصب آن بر روی گوشی، همزمان با دریافت پیامک اعلام زمین لرزه، محل دقیق حادث شدن روی نقشه کشور و بزرگی آن را نیز مشاهده نمایند.
 خطرات ناشی از حوادث طبیعی را با افزایش دانش زمین شناسی کاهش دهیم
 محمد جواد بلورچیˈ که عصر شنبه به مناسبت برگزاری گردهمایی علوم زمین و توسعه پایدار در جمع خبرنگاران در ساری سخن می گفت، به شرایط زمین شناسی ایران و قرار گرفتن در فاز کوهزایی آلپ هیمالیا اشاره کرد و افزود :وجود دو گسل اصلی شمال البرز و خزر در استان های شمالی هم از دیدگاه فعالیت های زمین ساختی و مخاطرات زمین شناختی و فعالیت های اکتشافی حائز اهمیت است.

وی از برخی بی توجهی ها به زمین و علوم زمین در بین شهروندان و مسوولان انتقاد کرد و ادامه داد: در همه موارد باید با خطرات ناشی بی توجهی به اقلیم و زمین آشنا باشیم و بدانیم که تغییرات اقلیمی باعث طوفان های سهمگین، زمین لغزش های متعدد ،آتش فشان و سیلاب می شود که تهدیدی جدی علیه زندگی انسانی است .

بلورچی با بیان اینکه علم زمین شناسی توانایی پیش بینی فوران آتش فشان را دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه خروج گاز از قله دماوند پس از سال 86 دائمی شده است ، باید به مسایل مربوط به این کوه بی توجه نباشیم .

وی به نبود ابزار و تجهیزات لازم بررسی در قله دماوند اشاره کرد و اظهار داشت: پس از تلاش چندین ساله سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشور مقرر شد تا در آینده نزدیک ،مرکز پایش آتش فشان دماوند ایجاد شود. 

بلورچی با بیان اینگه سن گدازه آتش فشان دماوند به حدود هفت هزار ساله رسیده است، بیان داشت: در هر حال باید به فعال شدن احتمالی اتش فشان دماوندبی توجه نباشیم .

وی با بیان اینکه علوم زمین شناسی با زندگی مردم جهان عجین شده است، بیان داشت: ما هنوز در زمینه آموزش و آگاهی بخشی عمومی مربوط به مقوله زمین شناسی کار چندانی انجام نداده ایم .

بلورچی که دبیر علمی سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین است، گفت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نخستین کنگره علوم زمین را با حضور مدیران و کارشناسان وزارتخانه ها ، شرکت ها ،نهادها و موسسات علمی و تحقیقاتی کشور همزمان در تهران و 11مرکز استانی از بیبست هفتم تا سی ام بهمن ماه برگزار می کند.

مهندس ˈمهرزاد قنبرزاده ˈ رییس مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین خاوری در این نشست از برگزاری گردهمایی علوم زمین و توسعه پایدار با هدف ایجاد هماهنگی و تعامل بیشتر محیط زیست و منابع طبیعی با فعالیت های زمین شناسی ، اکتشافی و معدنی دوشنبه هفته جاری در ساری خبر داد. 

قنبرزاده به وجود زمین لغزشی ، سیل و بحران های مختلف دیگر از جمله پیشروی آب دریای خزر در مازندران اشاره کرد و اظهار داشت : در گردهمایی علوم زمین و توسعه پایدار که 28 و29 بهمن امسال در ساری و با حضور متخصصان و اندیشمندان استانی و کشوری برگزار می شود ، مخاطرات زمین شناختی کشور با نگاه ویژه به مازندران مورد بررسی و توجه جدی قرار می گیرد.

وی بر لزوم اهمیت شناخت از وضعیت علوم زمین در اجرای طرح های توسعه ای و پایدار استان های شمالی تاکید کرد و ادامه داد: قنبر زاده بیان داشت : گردهمایی علوم زمین و توسعه پایدار مازندران نیز به مدت دو روز در محل دانشگاه آزاد اسلامی ساری برگزار می شود.

وی با بیان اینکه 45عنوان علوم زمین شناسی به صورت سخنرانی و 47عنوان به صورت پوستر در این همایش مطرح می شود ،بیان داشت: آتش فشان ، سیلاب و زمین لغزش از محورهای مهم سخنرانی های این گردهمایی است. 

وی به شرایط زمین شناسی ایران و قرار گرفتن در فاز کوهزایی آلپ هیمالیا و همچنین قرار گرفتن استان مازندران در حوزه چین خورده و تکتونیکی و متالوژنیکی البرز اشاره کرد و گفت : وجود دو گسل اصلی شمال البرز و خزر در استان های شمالی هم از دیدگاه فعالیت های زمین ساختی و مخاطرات زمین شناختی و فعالیت های اکتشافی بسیار مهم است.

قنبر زاده به ویژگی خاص استان مازندران اشاره کرد و افزود : رشته کوه البرز دارای هر سه ساختار سنگ شناختی ، سنگ آذرین ، رسوبی و دگرگونی است که این مساله منشا شناسایی ظرفیت یابی معدنی است.

وی ادامه داد : بر این اساس سازمان زمین شناسی حوزه اکتشافی چالوس -گرگان را به عنوان یکی از حوزه های اصلی کشور تعریف کرده است.

رییس مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین خاوری با اشاره به پدیده های مختلف جغرافیایی که منشا ایجاد آنها فرایندهای مختلف زمین شناسی است ، گفت : چشمه باداب سورت ، یخچال علم کوه ، دریاچه ولشت ، شورمست ، آبشارهای مختلف ، قله زیبای دماوند، به عنوان مرتفع ترین نقطه ارتفاعی کشور و دریای زیبای مازندران و تالاب میانکاله از دیدگاه های مختلف زمین شناسی و ژئو توریستی حائز اهمیت است.

وی همچنین از دریای خزر به عنوان یکی از پدیده های منحصر به فرد برای استان های شمالی یاد کرد و افزود : از دیدگاه توسعه پایدار جهت شناسایی منابع و مخاطرات دریایی و سواحل و مدیریت توسعه ای شهرهای ساحلی نیز بسیار مهم و ضروری است.

قنبر زاده با اشاره به اهمیت دیدگاه مطالعات علوم زمین از دیدگاه زمین شناسی و معدنی استان مازندران ، گفت : نقش نهادها و دستگاه های دولتی مانند منابع طبیعی و محیط زیست در رسیدن به توسعه پایدار استان های شمالی بسیار مهم است.

وی توجه به مقولات محیط زیست ، اقتصاد و اجتماع را سه محور مهم توسعه پایدار در کشورهای پیشرفته دانست و افزود : با توجه به موقعیت زمین شناسی و اکتشافی استان های شمالی ، برای رسیدن به توسعه پایدار ، تعامل رشته های مختلف علوم زمین از جمله زمین شناسی با محیط زیست و منابع طبیعی بسیار مهم است.
منبع غنی هیدرات‌های گازی در دریایی خزر شناسایی شد
    به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مهرزاد قنبرزاده امشب در جمع خبرنگاران در راستای برگزاری همایش زمین‌شناسی در  مازندران اظهار داشت: فعالیت‌های شاخص زمین‌شناسی در استان منجر به دریافت لایه‌های اطلاعاتی شد. وی تصریح کرد: نقشه‌های تهیه شده یک در 250 هزار و یک در 100 هزار در استان زمینه ایجاد پروژه‌ها کم خطر در استان مازندران را فراهم می‌کند. رئیس مرکز زمین‌شناسی منطقه کاسپین خاوری در ادامه بیان داشت: مطالعات زمین‌شناسی دریای خزر که در غالب نقشه‌های یک در صد هزار دریایی است تهیه شد که مکان هیدرات‌های گازی مناسب دریای خزر را شناسایی کرده است. این مسئول بیان داشت: هیدرات‌های گازی دریایی خزر سوخت پاکی است که هنوز در کشور نتوانستیم از این گاز بهره‌برداری کنیم ولی منبع عظیمی از این گاز در دریایی خزر وجود دارد. قنبرزاده در ادامه به برخی مطالعات زمین‌شناسی که در استان مازندران در حوزه سلامت افراد تهیه شده است، اشاره کرد و گفت: استان‌های شمالی کشور در کمربند بیماری سرطان قرار دارند و در این ارتباط یک‌هزار و 400 مورد نمونه‌برداری از آلاینده‌های مختلف در مازندران در دستور کار قرار دارد که گزارش کامل این تحقیقات سال آینده ارائه می‌شود. رئیس مرکز زمین‌شناسی منطقه کاسپین خاوری در پایان خاطر نشان کرد: مازندران پکیج کامل علوم زمین‌شناسی است. به گزارش فارس، مازندران در روزهای 28 و 29  اسفند میزبان سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم زمین و توسعه پایدار است.
بعد از 50 سال کار زمین شناسی موزه نداریم
   به گزارش قدس آنلاین دکتر جعفر طاهری در حاشیه نشست خبری نخستین کنگره علوم زمین شناسی اظهار کرد: مقامات عالی استانی باید برای اتمام پروژه موزه زمین شناسی خراسان رضوی اقدام کنند.
  وی تصریح کرد: این پروژه که به لحاظ فیزیکی حدود 90 درصد پیشرفت داشته است نیاز به اتمام و تجهیز دارد.
   مشاور رئیس سازمان زمین شناسی کشور با بیان اینکه تا کنون 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده است خاطرنشان کرد: برای اتمام و تجهیز آنیاز به 2 میلیارد اعتبار دیگر داریم تا بتوانیم بزرگترین موزه نمونه های زمین شناسی کشور را داشته باشیم.
   طاهری ادامه داد: در این زمینه باید مجمع نمایندگان نیز اقداماتی در راستای کمک به مجموعه انجام دهد تا بتوان با افتتاح موزه از خروج نمونه های نادر زمین شناسی که در خراسان رضوی وجود دارد پیشگیری کرد.
رونمایی از کتاب جانور شناسی و زمین شناسی
 

به گزارش خبرنگار مهر،  کتاب جانور شناسی و زمین شناسی در سومین روز نمایشگاه محیط زیست و با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.

در این مراسم، احمد علی کیخا، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اعلام کرد که این کتاب گنجینخ ارزشمندی از منابع طبیعی کشور است و ادامه داد: توماس بلانفورد در این کتاب به گونه های باارزشی مانند شیر ایرانی که امروزه منقرض شده اشاره کرده و نوشته که این گربه سان باارزش را در دشت ارژنگ مشاهده کرده است.

او تاکید کرد که این کتاب می تواند به عنوان مرجع علمی در اختیار دانشجویان و محققان کشور قرار گیرد و به همین دلیل کتاب جانور شناسی و زمین شناسی، با حمایت از طرح حفاظت از زاگرس مرکزی، توسط کارشناسان سازمان محیط زیست ترجمه و به چاب رسیده است.

کتاب جانور شناسی و زمین شناسی، توسط توماس بلانفورد، طبیعت شناس انگلیسی نوشته شده که 140 سال پیش در سهری به ایران از نقاط مختلف طبیعی ایران بازدید کرد و این کتاب حاصل همان سفر است. نویسنده کتاب جانور شناسی و زمین شناسی، گزارشی از بازدید خود از منابع طبیعی و جاذبه های زمین شناسی در استان های اصفهان و فارس را در این کتاب منتشر کرده است.

 
 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
زمین شناسی و هر علم دیگر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    sوبلاگ را چگونه ارزیابی میکنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 87
  • بازدید کلی : 1,771